download hier je gratis e-book  'EERSTE  Hulp bij  stress"

mijn diensten

Vertrouwenspersoon

Benieuwd hoe je een veilige, integere werksfeer creëert binnen jouw bedrijf?

Hoe creëer je een werkomgeving waarin respectvolle omgang en integriteit centraal staan? Het is niet alleen vanuit menselijk oogpunt belangrijk, maar ook als essentiële bouwsteen voor groei en succes.

Elke medewerker verdient het vertrouwen om zichzelf te zijn en te floreren in een omgeving die gekenmerkt wordt door respect, integriteit en gelijkwaardigheid. 

Ontdek de kracht van een bedrijfscultuur die veiligheid, duidelijkheid en integriteit aanmoedigt, waar medewerkers vertrouwelijk hun zorgen en situaties van ongewenst gedrag kunnen bespreken.

Er is gebrek aan duidelijkheid over wat als acceptabel gedrag wordt beschouwd en wat niet.

Beleid omtrent ongewenst gedrag en integriteit wordt niet als een noodzakelijk of relevant onderdeel van onze werkomgeving gezien.

Ik weet niet waar risico's op ongewenst gedrag en schendingen liggen binnen ons bedrijf.

Het is voor mij onduidelijk of ons beleid en onze meldprocedure voldoen aan de regelgeving.

maar is dit het probleem..

"Hé homo!" Het is bij ons op de werkplaats "mannen-onder-elkaar-praat."

Maar mijn zoon is homo en het deed mij pijn. Ik durfde het niet te zeggen. Door het in vertrouwen te bespreken, zag ik de mogelijkheid om het te laten stoppen."







- rené (40)-

Wat kan ik voor je betekenen?

Vanuit een empathische, betrokken en toegankelijke benadering luister ik actief naar de ervaringen, emoties en wensen van de melder en moedig aan om de voor- en nadelen van mogelijke vervolgstappen zorgvuldig af te wegen, zodat ze recht doen aan de ervaren gebeurtenis en de impact op de melder. Ik sta naast de melder, die zelf de regie houdt over het proces en eigen keuzes maakt. Graag zet ik als LVV-registervertrouwenspersoon mijn persoonlijke betrokkenheid en expertise in om de melder optimaal te ondersteunen en een waardevolle sparringspartner te zijn voor bedrijven die een veilige en integere werkomgeving nastreven.

Opvang en begeleiding: Voor opvang en begeleiding bied ik een veilige omgeving waarin de melder zijn of haar verhaal kan delen in vertrouwen. Samen bespreken we de mogelijke vervolgstappen, variërend van ventileren tot het overwegen van formele meldingsmogelijkheden. Indien nodig verwijs ik door naar passende ondersteuning en bied ik ook nazorg, een essentieel aspect van mijn dienstverlening.

Signaleren en adviseren
: Ik adviseer de werkgever over beleid, de  meldprocedure en mogelijke vormen van structureel ongewenst gedrag of integriteitsschendingen die ik signaleer. De vertrouwelijkheid van de melder staat hierbij voorop.

Presenteren en informeren: De werkgever is zelf verantwoordelijk voor het uitdragen van het belang van mijn functie binnen de onderneming. Ik ondersteun hierin graag door mijzelf verder te presenteren en medewerkers te informeren over ongewenst gedrag, integriteit en mijn rol als externe vertrouwenspersoon. 
In het jaarverslag zal ik onherleidbaar de aard van meldingen presenteren en mijn werkzaamheden verantwoorden.

Externe Vertrouwenspersoon

ik ben er voor..

De werkgever

Als je iets ingrijpends hebt meegemaakt of ontdekt dan kan het je opluchten en steunen om het veilig te delen zonder dat je er ook echt iets mee moet. Jij hebt de regie en ik sta naast je, waar je ook voor kiest.

Jou als medewerker

Beleid vormen en handhaven rondom ongewenst gedrag en integriteit kan als best ingewikkeld worden ervaren. Ontdek hoe ik als vertrouwenspersoon je kan helpen bij het creëren van een veilige werkomgeving.

Het agrarisch bedrijf

Mijn diepgewortelde agrarische achtergrond stelt me in staat om ervaringen beter te plaatsen en te begrijpen, wat van meerwaarde kan zijn in mijn rol als vertrouwenspersoon.

Hoe gaan we aan de slag?

Kennismaking en Verkenning
Een goede persoonlijke klik is essentieel voor een prettige samenwerking op basis van vertrouwen. Daarom maak ik graag eerst een afspraak om kennis te maken en wensen en verwachtingen uit te wisselen.

Informatiebijeenkomst
Tijdens een gezamenlijk georganiseerde informatiebijeenkomst informeer ik de werknemers over:

  • Mijn rol als vertrouwenspersoon
  • Situaties waarvoor medewerkers bij mij terecht kunnen
  • Hoe medewerkers contact kunnen opnemen
  • Overeengekomen afspraken zoals een spreekuur

Aanpak op Maat
Een aanpak die bij het bedrijf past is belangrijk, evenals het afstemmen van mogelijkheden en wensen. Daarom stem ik graag met je af welke aanpak het beste aansluit bij jouw bedrijf.

de werkwijze

// Ik kan op een voor mij passende manier weer verder na een ingrijpende situatie.

de resultaten

// Door het bespreken van ongewenst gedrag is er duidelijkheid, zelfvertrouwen en rust. 

// Het personeelsverloop is verminderd door een vergroot gevoel van veiligheid.

// Ons beleid rondom ongewenst gedrag en integriteit vergroot ons bedrijfsimago.

"Martine is warm, liefdevol, betrokken en ruimte gevend. De jas van vertrouwenspersoon die past haar!"






- Leonie 39-

Ik ben Martine Nieuwlaar

Ervaren agrarisch coach en consultant, geboren en getogen als boerendochter met een diepgewortelde verbinding met de agrarische sector. Als voormalig (wijk)verpleegkundige oncologie heeft ze ruim 25 jaar ervaring in de zorg, waarbij ze een scherp inzicht heeft ontwikkeld in de menselijke psyche en het belang van empathie en ondersteuning bij persoonlijke uitdagingen.

Met haar nuchtere en doelgerichte benadering richt ze zich op het begeleiden van individuen, families en bedrijven bij het overwinnen van obstakels, het vinden van innerlijke kracht en het bereiken van duurzame groei en welzijn.

Boerendochter, agrarische vrouw en (wijk)verpleegkundige oncologie

Meerwaarde

daarnaast bied ik ook

Mijn achtergrond en ervaring als coach kunnen waardevolle voordelen voor jouw onderneming bieden.
Denk aan:
  • Expertise in de agrarische sector en de zorg: Diepgaande kennis van de specifieke uitdagingen en cultuur binnen agrarische- en zorgbedrijven.
  • Empathische begeleiding: Een ondersteunende benadering voor mensen in kwetsbare situaties, zoals ongewenst gedrag.
  • Nadruk op open communicatie: Focus op het creëren van een omgeving waarin problemen bespreekbaar zijn.
  • Individuele aandacht: Maatwerkbenadering, waarbij ik rekening houd met de unieke behoeften en omstandigheden van elke situatie.

Tarieven

Om de kosten inzichtelijk en beheersbaar te houden, bied ik verschillende jaarabonnementen aan, gecombineerd met een vast tarief per consult.

Transparante Kostenstructuur

JAARABONNEMENTEN
Abonnement 1:

Tot 50 medewerkers
€275,- per jaar

Abonnement 2:
51-100 medewerkers
€ 375,- per jaar

Abonnement 3:
Meer dan 100 medewerkers
€475,- per jaar

* Het jaarabonnement biedt alle medewerkers toegang tot mijn dienstverlening, is per jaar opzegbaar en wordt geboden in combinatie met het gestelde tarief per consult. Het tarief is exclusief BTW.





VAST TARIEF PER CONSULT
€125,- (exclusief BTW)

Voor elk consult, of het nu gaat om ondersteuning voor een melder, organisatorische ondersteuning, een spreekuur of informatiebijeenkomst, hanteer ik een vaste prijs van €125,- excl. btw per consult. Een consult duurt doorgaans twee uur. Deze transparante prijsstelling zorgt ervoor dat de kosten overzichtelijk blijven en beperkt worden.


Voel je niet alleen: Praat erover.

"Ik schaam me, ik was naïef en het is mijn eigen schuld."
Laat deze gedachten je niet tegenhouden om erover te praten. Niemand verdient het om zich zo te voelen. Als vertrouwenspersoon luister ik naar je zonder oordeel, zodat jij je hart kunt luchten. Alleen al het delen van je verhaal kan je helpen om te helen."

1. WAT DOET EEN VERTROUWENSPERSOON EN HOE KAN HIJ/ZIJ UW BEDRIJF HELPEN?

Als vertrouwenspersoon bied ik een veilige en vertrouwelijke omgeving waarin medewerkers of betrokkenen hun zorgen en ervaringen kunnen bespreken. Dit kan betrekking hebben op integriteitsschendingen, maar ook op zaken zoals pesten, discriminatie, seksuele intimidatie, of andere vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer.

Ik luister, bied ondersteuning en informeer uw medewerkers over mogelijke stappen en oplossingen. Ook begeleid ik hen indien gewenst bij het melden van klachten of het starten van een formele procedure. Ik sta naast hen, terwijl zij de regie behouden.

2. HOE WORDT DE VERTROUWELIJKHEID GEWAARBORGD BIJ EEN VERTROUWENSPERSOON?

Vertrouwelijkheid is een fundamenteel aspect van mijn werk als vertrouwenspersoon. Alles wat wordt besproken, blijft strikt vertrouwelijk, tenzij er een ernstig misdrijf is begaan en er bijvoorbeeld levens op het spel staan en ik in gewetensnood kom.

In alle andere gevallen wordt informatie alleen gedeeld met anderen als de melder daar expliciet toestemming voor geeft. Als vertrouwenspersoon houd ik mij aan strikte ethische richtlijnen en professionele protocollen om de privacy en het vertrouwen van de melder te beschermen.

3. WANNEER KUNNEN MEDEWERKERS CONTACT OPNEMEN MET EEN VERTROUWENSPERSOON?

Medewerkers kunnen contact opnemen met een vertrouwenspersoon wanneer zij te maken hebben met situaties van ongewenst gedrag, zoals pesten, intimidatie, discriminatie, of andere vormen van grensoverschrijdend gedrag.

Ook als zij twijfels hebben over hoe een situatie aan te pakken of gewoon iemand nodig hebben om mee te praten, kan de vertrouwenspersoon bijstaan. Het is belangrijk om vroegtijdig hulp te zoeken om escalatie van problemen te voorkomen.

4. WAT GEBEURT ER NADAT EEN MEDEWERKER CONTACT HEEFT OPGENOMEN MET DE VERTROUWENSPERSOON?

Nadat een medewerker contact heeft opgenomen, zal ik een vertrouwelijk gesprek voeren om de situatie en zorgen te begrijpen. Samen bespreken we mogelijke stappen en oplossingen.

 Dit kan variëren van advies over hoe de medewerker zelf kan handelen tot begeleiding bij het indienen van een formele klacht. Ik kan ook bemiddelen tussen de medewerker en andere betrokkenen, of doorverwijzen naar verdere professionele hulp indien nodig.

5. IS HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN VERTROUWENSPERSOON WETTELIJK VERPLICHT?

Hoewel het aanstellen van een vertrouwenspersoon nog niet wettelijk verplicht is, kan het helpen om schadeclaims of hogere ontslagvergoedingen te voorkomen. In situaties waarin het ontslag van een werknemer of het niet verlengen van een contract verband houdt met (in)directe gevolgen van bijvoorbeeld ongewenst gedrag, kan het ontbreken van een vertrouwenspersoon leiden tot juridische complicaties. Als er geen vertrouwenspersoon beschikbaar is geweest, bestaat de kans dat een rechter een schadeclaim of een hogere ontslagvergoeding aan de werknemer toewijst.

Dit is gebaseerd op Artikel 3 van de Arbowet, waarin staat:
“Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.”

Nee, een wachtlijst heb ik niet. Ik streef ernaar om je zo snel mogelijk te helpen nadat we het eerste contact hebben gehad en probeer je dezelfde week en hooguit de volgende week nog in te plannen.

Mocht je via je werkgever een coachingstraject willen volgen, dan zal ik binnen twee werkdagen een coachplan naar je sturen. Met jouw goedkeuring stuur ik vervolgens de offerte naar je werkgever en plannen we een afspraak in. Bij goedkeuring door je werkgever kan het traject direct starten.

6. IS ER EEN WACHTLIJST?

laten we kennismaken

 Samen kunnen we werken aan het vinden van de juiste oplossingen en het creëren van een nieuwe weg naar inzicht, groei en succes.


aangesloten bij